Search
  • nienketolhuijs

Nieuwe voedingsadviezen voor de zwangere vrouw

Updated: Sep 14, 2021

De Gezondheidsraad heeft nieuwe adviezen uitgebracht voor de zwangere vrouw op het gebied van voeding. Het Voedingscentrum heeft deze adviezen vertaald naar de praktijk. Waar kan je als zwangere vrouw op letten?


Het Voedingscentrum heeft een handig filmpje gemaakt waarin de adviezen worden uitgelegd:

https://youtu.be/lH7dXf5emUg


De kernpunten:

  • Gezond en gevarieerd eten.

  • Voldoende calcium (zuivel), jodium (brood met bakkerszout) en ijzer (vlees, volkoren producten en verschillende groenten) binnenkrijgen.

  • 2x per week vis, waarvan 1x vette vis (zoals zalm) en 1x magere vis (zoals tilapia). Let er wel op dag sommige vissoorten en schaal- en schelpdieren beter kan worden vermeden tijdens de zwangerschap.

  • Een foliumzuur supplement vanaf 4 weken voor de zwangerschap tot 10 weken tijdens de zwangerschap.

  • De gehele zwangerschap een vitamine D supplement nemen.

  • Bepaalde producten kan je beter niet nemen, zoals alcohol en lever.

  • Sommige producten kan je het beste beperken, zoals cafeïne, leverproducten (zoals paté), soja en zoethout. Ook oppassen met sommige kruidenthee.


12 views0 comments

Recent Posts

See All